Gojibär Och Näringsinnehåll

Be Sociable, Share!

    Gojibär och dess näringsinnehåll

    Många har hört talas om nyttigheterna med gojibär, men hur ser gojibärets näringsinnehåll ut egnetligen. Är verkligen goji så nyttigt som man säger?
    Goji innehåller många olika ämnen, mineraler och vitaminer, bland annat germanium, som sägs förebygga cancer. Goji innehåller 13% proteiner, vilket är högt för att vara bär. Det innehåller även betakaroten och zeaxantin, som är bra för synen, bland annat.

    Gojibär innehåller även vitamin c och vitamin b1 och b6. En sak som gör gojibäret unikt som bär, är att den innehåller vitamin e, som inte finns i någon anna frukt. Några andra viktiga näringsämnen:

    – Beta-sitosterol, ett antiinflammatoriskt medel som sänker kolesterolnivåerna i kroppen.
    – Essentiella fettsyror, som hjälper till med produktionen av hormoner och uppbyggande av nervsystemet.




    – cyperon, som kan lindra menstruationssmärtor.
    – Solavetivona är ett kraftfullt medel mot svamp och ett antibakteriellt medel
    – Betain, förbättrar minnet, hjälper muskelmassans utveckling, renar levern och är bra för hjärtat.
    – Selen är en antioxidant som skyddar cellerna mot giftiga substanser.

    Goji innehåller massor med näring.

     

    För att tillgodogöra sig gojibärets näringsinnehåll så bör man äta en handfull av dem per dag (10-30 gram). Men man kan äta mer, gojibär har inga kända biverkningar.

    Be Sociable, Share!